Isnin, 5 April 2010

Status "Wang Ehsan" Boleh Di Cabar Di Mahkamah - Ku Li

Status "Wang Ehsan" yang diberikan oleh Kerajaan Pusat kepada Negeri Kelantan dan Terengganu pada masa ini bagi menggantikan pembayaran Royalti Petroleum dan Gas boleh dicabar di mahkamah.

Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, ini kerana status tersebut ("Wang Ehsan") tiada dalam peruntukan mana-mana Akta berkaitan Petroleum dan Gas bagi tujuan mengubah bayaran Royalti yang berupa Wang Tunai.

"Apa juga boleh kita bawa ke mahkamah kerana tidak ada sesiapa boleh menyekat (bawa ke mahkamah) kalau kita tidak puas hati cuma tinggal lagi, samada proses itu (mahkamah) akan mendatangkan faedah atau tidak kepada kita"

"Pada pendapat saya, memang tidak boleh bayar "Wang Ehsan" sebab tiada peruntukan dalam Akta Kemajuan Petroleum ataupun ataupun dibawah Perjanjian yang saya tandatangani dulu".

"Jadi, kalaulah Kerajaan Pusat hendak buat apa yang dia suka (pemberian "Wang Ehsan"), itu dia punya kuasa, dia punya hak, tetapi pendapat kita dan Undang-Undang yang termaktub adalah berlainan".

Tengku Razaleigh Hamzah menyatakan demikian ketika hadir dalam satu Ceramah Perdana bertajuk "Perjanjian Sabah, Petronas dan Kerajaan Persekutuan" di Dewan Hongkud Kolsan di Penampang, Sabah pada 2hb. April, 2010 lepas.

Turut hadir dalam Majlis tersebut ialah Timbalan Pengerusi SUHAKAM - Tan Sri Simon Sipaun, Pengerusi DAP Sabah - Dr Hiew King Chiew dan Ahli Majlis Tertinggi PKR - Ansari Abdullah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan